Perla severu
Novigrad je fiktivní město ve fiktivním světě video hry Zaklínač 3 inspirované knižní předlohou od Andrzeje Sapkowského. Leží v deltě řeky Pontar. Ta mu poskytuje přirozenou
obrannou linii. Dle knihy Perly Severu – Novigrad, které je k nalezení přímo ve hře, čítá jeho populace
přibližně třicet tisíc obyvatel a je tak kulturním, obchodním i mocenským centrem v širokém okolí. Dle
přibližného měření ve hře je ale jeho skutečná populace maximálně jeden až dva tisíce.
Hra samotná poskytuje i letopočet, jedná se o rok 1272 a lze ho vztáhnout i k námi používanému
letopočtu a období středověku. Slunce vychází přibližně kolem čtvrté hodiny ranní a zapadá kolem
deváté hodiny večerní, což by se dle hodnot pro východ a západ slunce v Gdaňsku dalo považovat za
důkaz toho, že se roční období ve hře podobá našemu létu, s odhadem v rámci měsíce se jedná o
ekvivalent k červnu. Počasí, ošacení postav i stav, ve kterém se nachází okolní vegetace, to potvrzují.
Dle rostlin v okolním světě leží Novigrad v mírném pásu.
Z politického hlediska leží město na území Redanie, nicméně těsně u hranic s Temerií, která je
momentálně v držení Nilfgaardu. Ten se snaží v právě probíhající válce proniknout dále na sever,
zatímco vojska Redanie se ho snaží odrazit a zatlačit zpět na jih, mimo území Temerie a dalších
severních říší. Novigrad tak leží velmi blízko bitevní linii. I tak se jedná oficiálně o svobodné město,
podobně jako byl mezi léty 1920 a 1939 Gdaňsk.
Mapa 1: Novigrad a jeho městské části.
Zdroj: Zaklínač 3: Divoký hon, v1.12 (PS4)
Moc a bezpráví
Jak již bylo řečeno, oficiálně by mělo být město autonomní a politicky nezávislé. Podle názvu hlavního
náměstí ve městě – Náměstí Hierarchů je nejsvrchovanější mocenskou strukturou náboženské
uskupení. V tomto případě se jedná o fiktivní Kult Věčného ohně. V Perly Severu – Novigrad je Kultu
Věčného ohně popsán jako jev, který se vyskytuje jen a pouze na území tohoto města. Chrám Kultu se
nachází na Chrámovém ostrově, v jeho útrobách se denně modlí od úsvitu do západu slunce desítky
měšťanů (měšťané a bohatí měšťané, viz další kapitola). Zároveň se jedná o nejvýše položené místo ve
městě, což symbolicky potvrzuje jeho dominanci nad životy obyvatel. Krom chrámu samotného je Kult
zastoupen po celém městě, ať už prostřednictvím kněží v menších chrámech, či pouze kněží v ulicích,
kteří celý den káží svému publiku. O bezpečnost na těchto místech se stará jedna ze tří ozbrojených
složek města – Chrámová stráž.
Mapa 2: Rozmístění menších chrámů a kněží (zlatá barva značí důležitá místa v rámci hlavních úkolů).
Kult je tedy svrchovaná mocenská struktura působící pouze na území Novigradu, plně tak naplňuje
podstatu svobodného města. Nicméně v městě působí ještě další dvě ozbrojené složky, jmenovitě
Redanští vojáci a Lovci čarodějnic. Oba dva útvary spadají pod přímou kontrolu vládci Redanie, v tom
případě se jedná o krále Radovida V. Ve hře pro to neexistuje jediný explicitně zmíněný důvod, nicméně
se dá předpokládat, že známá nenávist Radovida vůči čarodějkám, která vedle ke zřízení Lovců
čarodějnic, umožnila spojení Kultu Věčného ohně, který obecně opovrhuje čímkoli nelidským a Radovidových vojenských jednotek, které tak přišly na pomoc městu. O této kolaboraci vypovídá i
scéna ze samotného hlavního náměstí, kde u hořící hromady knih stojí jak Lovci čarodějnic, tak
Redanští vojáci a Chrámová stráž. Zároveň se zde nacházejí i dvě hranice spolu se spálenými těly.
Nicméně toto mocenské spojení jinak svobodného města a vládce okolních zemí zřejmě nepřekračuje
hranice zabíjení nelidí a čarodějek, jelikož v nejbohatší části města sídlí diplomat Nilfgaardské říše spolu
se svou rodinou.
Obrázek 1: Propojení ideologie Kultu Věčného ohně a Radovidových ozbrojených složek.
Po celém Novigradu jsou pak k nalezení propagandistické plakáty na podporu krále Radovida spolu
s plakáty hledaných čarodějek. Několik domů je hlídaných jednotkami Lovců čarodějnic,
stejně tak jako je po celém městě k nalezení několik dalších hořících hromad knih. V jedné
z nejchudších částí města, obývané převážně elfy a pulčíky, je k nalezení skupina Redanských vojáků,
kteří popravují nelidi a nutí je kopat vlastní hroby. Celkově působí celé pojetí této nenávisti a vraždění
nelidí a čarodějek jako analogie k židovským pogromům.
To vše je ale jen polovina mocenských struktur, které působí Novigradu. Ta druhá sídlí na několika
místech, zejména pak v Plesnivém háji a lázních. Jedná se o spolek zločinců, přirovnatelných k dnešní
mafii. Tento spolek zahrnuje čtyři vládce podsvětí a zahrnuje nelegální aktivity jako hazard, zápasy
muže proti muži v aréně, prodej a distribuce drog, nájemné vraždy, špionáž, loupeže. Zároveň pro
vlastní profit poskytují i pomoc čarodějkám, které se snaží uprchnout z města. Krom toho se ale také
snaží udržet Novigrad skutečně mocensky autonomním městem. Pole působnosti tohoto spolku se pak
soustředí zejména na nejchudší oblasti, ne nadarmo se jeden z velké čtyřky nazývá Král žebráků. Ačkoli
se to nezdá, v ulicích panuje relativní klid a nedochází k žádným roztržkám podsvětí s Kultem.
V průběhu hráčova pobytu v Novigradu ale dojde k rozštěpení spolku a tři z jeho vůdců se obrátí proti
čtvrtému. Jeho muži poté zejména v chudinských oblastech číhají na hráče.
Samotné rozštěpení spolku má na svědomí spolupráce jednoho ze čtyř, jmenovitě Zkurvysyna Juniora
a Radovida. Ten se tak snaží proniknout i do mocenských struktur podsvětí a stát se tak šedou eminencí
ovládající celé město. Jeho plán ale není naplněn, jelikož raději alokuje své zdroje na právě probíhající
válku a nechává Zkurvysyna Juniora na pospas jeho bývalým spolupracovníkům.
Obrázek 2: Plakáty hledaných čarodějek.
V neposlední řadě žije nedaleko Novigradu jedna z nejvlivnějších rodin tohoto města. Ačkoli není blíže
specifikováno, jak se stala takto vlivnou, dle interakce s hráčem nemají žádný zájem nějak aktivně
vstupovat do mocenského boje ve městě. Vedle jejich sídla velikosti menšího zámku je i závodní dráha
a právě na Velkou cenu Vegelbudů láká občas herald na Náměstí Hierarchů.
Socioekonomický stav virtuálního města
Město samotné se dá rozdělit na tří části. Chrámový ostrov jakožto ohnisko Kultu a movitějších občanů
města, nejvýše položené místo. Centrum města s přístavem, které nabízí celou sociálně-ekonomickou
škálu obyvatel, ohraničené hradbami a přírodním vlnolamem. A nakonec Zákoutí, dvě menší části
města pod stejným názvem. Jižní část Zákoutí je obydlena sedláky a selkami, ta východní poté nelidmi.
Nachází se zde také velký komplex na pálení cihel. Zákoutí je považováno za nejchudší část města.
Stejně tak se jedná o nelidské ghetto, za hradbami a mimo dosah Kultu.
Pro vytvoření podkladu, který mapuje socio-ekonomickou situaci obyvatel, posloužila nejen analýza
stavu obydlí, zamoření oblasti krysami (obecně se v chudších oblastech vyskytují na rozdíl od zbytku
města krysy, zároveň jsou zde ale také více zastoupeny kočky a psi), ale hlavně samotné pojmenování
občanů autory hry. Ve městě se tak vyskytují krom selek a sedláků také chudí měšťané, měšťané, bohatí
měšťané a občané šlechtického původu. V určitých oblastech se vyskytuje několik typů měšťanů
najednou v různém poměru a za povšimnutí stojí také hospody, které vždy skladbou obyvatel stojí výše
než jejich bezprostřední okolí.
Mapa 3: Rozvrstvení obyvatel dle jejich socio-ekonomického stavu. Světlejší barva značí lepší stav. Metoda Jenks Natural Breaks.
Nejbohatší částí města se tak stává oblast výstižně pojmenovaná Zlatá čtvrť. Nachází se zde krom
Passiflory (nevěstince pro ty nejnáročnější klienty) i například dům diplomata Nilfgaardské říše.
Pohybují se zde výhradně bohatí měšťané spolu se šlechtici. Ve zbylých částech sousedících s hlavní
ulici, která vede od chrámu na Chrámovém ostrově přes hranici mezi Zlatou čtvrtí a Stříbrným městem
(kde se nacházejí lázně) až Náměstí Hierarchů, jsou k nalezení měšťané a bohatí měšťané v různém
poměru. Není náhoda, že se zde nachází také nejprestižnější hospoda U Ledňáčka, banka nebo třeba
divadlo a lázně. Na Doky a Odkrojek pak zbývají výhradě ti nejchudší. Krom márnice se v této zóně
nachází také nemocnice. Zdejší obyvatelé mají občasné záchvaty kašle. Pro malé děti je tu zřízena
skromná škola. Velmi častí jsou zde žebráci, kteří jsou zejména na hranicích nejchudších oblastí a u
jednotlivých bran vedoucích do města.
V přístavní oblasti se mimo jiné vyskytují i velké budovy skladišť a pohybují se zde pomocníci v docích
a námořníci. Ve východní čísti Zákoutí se pak nachází cihelna a vodní mlýn. Jižní část Zákoutí s největší
pravděpodobností obhospodařuje nedaleká pole a pastviny. Spolu s dalšími chudými oblastmi sdílejí
jen velmi malé trhy na menších náměstích, zvýšené hlídky Lovců čarodějnic a neoznačené obchody,
povětšinou pod širým nebem. Obydlí jsou zde převážně dřevěná, několikapatrová s malými místnostmi
bez vybavení, celkově v zanedbaném stavu. V bohatších částech města jsou pak domy honosnější,
zděné, popřípadě kombinující dřevo a cihly. V jejich okolí se dle zvyšující socio-ekonomické situace
obyvatel objevuje narůstající počet květin. Místnosti jsou větší a částečně či plně vybavené, včetně
koupelen u staveb ve Zlaté čtvrti. Obchody zde mají vývěsky a některé zůstávají otevřené i v noci.
Měšťané občas znuděně zívají.
Následující mapa, kombinující mapu rozvrstvení obyvatel a rozmístění Kultu a jeho kněží, se snaží o
zachycení vztahu mezi rozvrstvením obyvatel a rozmístěním zástupců Kultu. To, co zobrazuje, je možné
vyložit dvěma způsoby. Buď se Kult snaží zapůsobit hlavně na chudé (krom nelidí, kterými opovrhuje a
venkovanů), jenž nemají možnost dostat se až na Chrámový ostrov – více jak polovina jeho kněží a
menších chrámů je umístěna v těch nejchudších oblastech. Druhou variantou je poté fakt, že se
zejména kněží soustředí u bran do města a hlásají svá proroctví příchozím. Je pak jen shodou okolností,
že jsou ekonomicky slabé oblasti města výhradě na jeho okraji, spolu se všemi vstupy.
Mapa 4: Rozmístění Kultu na pozadí socioekonomických zón.